BoIS för supporters och musik för rudeboys och rudegals!

lördag 21 mars 2015

En intervju med Sultan Ali (Sonofprincebuster)

 
 
 





LSC: Hur skulle du beskriva din musik för någon som aldrig hört den? Vad tycker du om sättet som folk klassar ska som "första", "andra" eller "tredje" vågens ska och vilken är den mest passande beskrivningen av din musik? Tror du det kommer en fjärde våg snart och hur kommer den att låta?

SA: Min musik härstammar från Jamaicas första musikgenré, som går under namnet Ska, som skapades av min farsa, Prince Buster (The king of ska).

Ska-musiken, rytmisk, oemotståndlig och smittandes, får dig att dansa på andra och fjärde tillslaget tog den internationella scenen med storm under tidigt 60-tal och som man brukar säga, resten är historia (ska-tory). Men, hursomhelst, mina musikaliska influenser täcker stora variationer av genrér, som blues, jazz, Rhythm & Blues och annan musik.

Min stora bredd i influenser kan höras på min egen musikaliska komposition, singeln Beautiful Angel och dessutom på min version av Marvin Gaye's (Motown) klassiker Pride and Joy.......

Rötterna är alltid ska, färgat med andra fasetter av musikaliska element från en bred variation av genrér, experimenterande, försök att hitta fräscha och unika sounds.

Klassandet av vågens rörelser fastställs av en uppsättning nationaliteter, demografier, ekonomiska, politiska och sociala dynamiker. Som ett resultat av dessa myriader av tillstånd och erfarenheter av livet,   rörde sig en särskild sorts folk mot ska-musiken som ett sätt att uttrycka sig, skrika ut och betona en medvetenhet.

Ska-musiken har genomgått en mängd vågor, nämligen en "första", "andra", "tredje", "fjärde" och en "femte" är möjligen på väg.




LSC: Du spelade nyligen i Hong Kong. Hur var scenen där och fanns där några skinnskallar i publiken?

SA: Japp! Jag spelade nyligen på Clockenflap Music & Art Festival 2014 i Hong Kong.

Detta var ett historiskt (ska-torical) framträdande och erfarenhet, då jag blev den förste jamaicanen som introducerade och framträdde med ska-musik för en publik på ungefär 30000 man, en oövervinnlig grej. Scenen var surrealistisk, good vibration, jag blev varmt välkomnad av Hong Kongs folk, demografin var en mix och en del skinheads var närvarande.

LSC: När hörde du ska för första gången och när insåg du att "jag kan göra detta!"?

SA: Hörde först ska-musiken i mammas mage, som barn växte jag upp och utvecklade en förkärlek för ska, först var jag en dansare till dess smittsamma ryt, sen upptäckte jag min röst.

Att jag sjunger och framträder med ska är naturligt, då jag är min faders son; av födslorätt, av arbetsrätt och av förtjänad rätt.

LSC: Om du fick välja ett ställe där skulle vilja spela hellre än någon annanstans, var skulle det vara och varför?

SA: Mitt perspektiv är alltid globalt, min personalitet på scenen definierar mig helt klart som en internationell artist, så min målsättning är att se världen.

Men, hursomhelst, jag ser fram emot att spela i Storbrtiannien, för det var där som ska-musiken fann sitt första hem utanför Jamaica.

LSC: Vad har du i dina texter? Finns det något du inte skulle vilja ta upp i texterna? När du gjort en spelning, vilken känsla vill du att rudeboysen och rudegalsen ska ta med sig hem från spelningen, "bara" en skön danserfarenhet eller något allvarligt med?

SA: Innehållet i texten måste alltid vara positivt, inspirerande, upplyftande och tankeväckande med en underton av andlighet som sammanbinder och som förhåller sig till både manlig och kvinnlig medvetenhet om naturen och skapelsen. Det finns alltid ett element av motstånd, naturens motsatta krafter, livets polaritet, bra dansmusik är viktigt, men till syvende och sist är budskapet HUVUDSAKEN.

LSC: Detta är en blogg om baktakt och fotboll, så jag frågar alltid folket jag intervjuar om deras intresse eller brist på intresse för fotboll. Gillar du sporten själv och, i så fall, vilket lag hejar du på?

SA: Jag spelar och älskar fotboll, jag växte upp med att se och studera Pele från Brasilien och resten av spelarna, som Jairzinho, Paulo Cesar och Rivelino.

LSC: Om din musik var en sport och ingen musik, vilken sport skulle den vara, något hårt och fysiskt som amerikansk fotboll, något elegant och precist som biljard, eller kanske något helt annat?

SA: Det skulle vara fotboll, med en 4-2-4-formation och en målvakt.

LSC: Några ord åt ska-älskarna i Skandinavien? Gillar du några skandinaviska band och hur skall någon som är intresserad av att boka dig för en spelning på dessa nordens stränder göra för att fixa det? Har du en webbsajt?

SA: Tack, Jon, för dessa frågor och till Skandinaviens folk, ni är nu del av min ska-rörelse och som en följd av det, betraktar jag er nu som SKA-ndinavier. Jag både vill och kan uppträda hos er.

Jag gillar banden The Liberators och No Torso.

Fortsätt promotera ska-musik!

Jag kan bli kontaktad här: https://www.facebook.com/sultan.sonofprincebuster

                                   https://www.facebook.com/pages/Sultan-Ali-aka-The-Sultan-of-SKA/652030138223303
                                    www.twitter.com/sultan@sultanofska

                                                              
                                                                       SKA-thank !

1 kommentar: