BoIS för supporters och musik för rudeboys och rudegals!

torsdag 21 april 2016

Ska Patrol: "Provider of Arctic Ska"

/ ARTIST: Ska Patrol / TITEL: "Provider of Arctic Ska" / ETIKETT: DIY / GENRÉ: Ska / FORMAT: CD-EP /

Mitt osunda förhållande till nordnorsk ska fortsätter, eller skall jag kanske säga "växer", för den här plattan av mitt nya favoritband, Ska Patrol, släpptes ett par år tidigare än den andra plattan jag recenserade för ett par veckor sen.

Vad man får på denna lilla CD-EP är fem kanonlåtar, varav två, Sunny Side och Fairytale även finns med på det självbetitlade släppet.

Bandet är löjligt bra.

Soundmässigt gör de sin egen grej, men ligger definitivt inom genrén skandinavisk ska från 90-tal till tidigt 2000-tal. Välspelat, välarrangerat och varken för söligt eller för snabbt. Jag tänker tidiga USCB Allstars, om man skall ha en skandinavisk jämförelse, men även, om man skall glutta lite internationellt, så tycker jag det finns en del vibbar från tidiga US-akten The Toasters.

Jag tror nyckeln bakom bandets musik är variationen och det eklektiska. På Ragman lyckas de smälta samman rock, rotig reggae och ska utan att det känns uppchoppat.

En annan sak jag verkligen gillar med bandet är hur väl de spelar tillsammans och hur bra alla är på sin sak. Jag gillar kombon perkussion och blås, vilken blir som bäst på Starbabe, men egentligen är allt bra.

Sångaren, "Pitbull", förgyller också låtarna med en röst med sån råhet att han förmodligen skulle passa in i vilket oi!-band som helst, även om råheten aldrig tar över för mycket, utan han kontrollerar det melodiösa utan problem. Det är som att han håller tillbaka råheten och kör sin egen grej.

Med andra ord, köp plattan och se bandet live, om du har möjlighet.

Nu skall jag i väg till universitetet iklädd min nya Ska Patrol-t-shirt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar