BoIS för supporters och musik för rudeboys och rudegals!

måndag 14 mars 2016

Gästskribent: Micke Sjuttisju minns 90-talets svenska ska-scen

Micke Sjuttisju är inte bara Sveriges bästa textförfattare och benhård Bajen-fan (något som vägs upp av att han har en skånsk hustru), utan också en hedersknyffel och en stöttepelare till den svenska scenen. Därför är det med glädje och stolthet vi öppnar gästskribentskolumnen med honom som första bidrag. (Ja, vi har fler på g... :) )

Det fanns lite evenemang med baktakt i Stockholm på andra delen av 90-talet. Uptown Skankin körde på Tuben vid Odenplan. Där var jag bara en gång, när ett band spelade live, minns dock inte deras namn men jag minns att vi kom dit tidigt och bandet spelade sent, och jag hade bara råd med två öl, så det blev rätt drygt tills musiken drog igång speciellt eftersom det var lite folk där under de timmarna.
Sen kördes det ska/punk/Oi! efter spelningarna i Farliga Firmans - Smash the discos regi på Tre Backar. Jag saknar Tre Backar, men det är en svunnen tid och mycket vatten har flutit under broarna, eller snarare... jag har blivit äldre och närminnet är det sisådär med men att minnas tillbaka till händelser under min ungdom kan jag dock göra. Jag kommer aldrig heller glömma AMTY's tillställningar i källaren på Läckerbiten. Underbara Läckerbiten och underbara AMTY samt underbara 90-tal. Jag är lyrisk när det gäller 90-talet.
Som sagt, mitt minne är väl inte det bästa i alla fall, men jag minns väl när jag och Peter (som hade hand om den där ska-mailinglistan i mitten av 90-talet) hängde med USCB Allstars en helg i mars 1999. Dom spelade på Folkets Hus i Göteborg tillsammans med Radio 69 och The Reservoirs. Jag minns spelningen som rolig samt att jag drack kir. Det sistnämnda gissar jag bara på, men det är en verklig lågoddsare. Men det var bra sväng på dansgolvet och senare på natten däckade jag på en soffa hemma hos Poxy.
Dagen efter bar det vidare mot Malmö i minibuss med USCB Allstars. Amerikanska Hepcat skulle spela på KB, dessvärre minns jag inte om även USCB spelade den kvällen. Hepcat gjorde en bra och dansant spelning. Sen blev det torghäng med skinskallar, rudeboys och annan publik som varit på spelningen. Möllan var fullständigt invaderad och alla hade rolig, det var helt enkelt en fantastisk stämning. Jag och Peter sov hos min brorsa och hans tjej som bodde i Malmö vid den tiden. Dagen efter bar det hem mot Stockholm igen med tåg.
Det var en finfin helg i småstäderna Göteborg och Malmö. Och om vi hade roligt? Ja det hade vi! Men det jag funderar på nu 17 år senare är ifall saker och ting var annorlunda då eller om man upplever prylar på olika sätt med 17 års mellanrum? Egentligen är det skitsamma för som sagt hade vi roligt då och det jag minns från den helgen minns jag med välbehag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar