BoIS för supporters och musik för rudeboys och rudegals!

måndag 6 oktober 2014

Johan från Projekt Ska's topp 5

I denna återkommande del av bloggen ber jag folk inom scenen lista sina fem favoritplattor (alla format) baktaktsmusik, alla genrér, från ska till dub poetry och det är naturligtvis skitkul att kunna få Johan att lista sina fem favoriter!

Här är Johans svar:


När Jon bad mig lista 5 av de bästa plattorna kände jag direkt att detta kommer bli sjukt svårt. Det finns för många bra album men samtidigt för många bra låtar som bara släpptes som Ep. Därför tänkte jag att jag skulle konsentrera mig på hela album, med ett litet undantag dock. Eftersom att jag är orgel-tokig så kommer ni att upptäcka att de skivor/spår jag valt har väldigt mycket orgel i sig, vilket (enligt mig) lägger hela grunden för ett bra gung!
5. Symarip - Skinhead Moonstomp. Ett klassiskt album med sjukt bra låtar som förrutom klassikerna bär på dängor som Try Me Best, Must Catch A Train och Stay With Him. Låtar med lite mer djup!
4. Mille Small - Time Will Tell. Fröken My boy lollipop har växt till sig och gjort denna platta med Symarip som komp-band. Lyssna och njut!
3. The Skatalites - Return Of The Big Guns. En sjukt bra producerad platta från 1984 där bandet lirar en mer mörk svänging rocksteady-reggae.
2. The Pioneers - Give and take (En best of). En platta där alla deras gamla hits är med. Samt Time Hard som The Selecter gjorde en bra cover på OCH Easy Come Easy Go som kan höras på Horance Ove's film från Wembley Reggae Festival 1970. En film som alla borde se!!

1. Rupie Edwards Allstars - Pop Hi EP som jag tror släpptes 1970. Efter 6års letande fick jag tillslut tag i den. En instrumental orgel dänga som skriker Old school Hard Mod och som går rakt in i själen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar