BoIS för supporters och musik för rudeboys och rudegals!

onsdag 8 oktober 2014

Mike Salonens topp 5


Nu har turen att beskriva de fem bästa baktaktsplattorna kommit till Mike Salonen, sångare och låtskrivare i Landskronas stoltheter, Mobster och The Skalatones!


Top 5 Baktakts-album
När jag fick förfrågan om en Topp 5 i baktakt tänkte jag att det blir svårt, men jag beslöt att ta denna infallsvinkel: Vilka har påverkat mej och mitt låtskrivande mest? Så då blev det så här:
1. Toots & The Maytals - Bla Bla Bla Toots ÄR ”The Professor of Ska & Reggae”. Med soul och ångest i rösten, enormt sväng i musiken och de underbara körerna, anser jag Toots & Maytals vara de främsta (trots att de inte har blås, som ex.vis The Skatalites). Denna platta innehåller många av de bästa baktaktslåtar som någonsin gjorts: Scare Him, Pressure Drop, Monkey Man, Sweet & Dandy, Alidina och 54-46.
2. Linton Kwesi Johnson - Forces of Victory Om Toots är professorn, så är nog LKJ ”The Doctor”!. Efter att ha lyssnat mycket på reggae, var det skönt att slippa allt malande om rasta och ganja. LKJ tog reggaen till en mer medveten och allvarligare nivå, framförallt politiskt och anti-rasistiskt. Han började som en poet och skrev politiska texter mot missförhållandena under Thatchers tid. Tillsammans med Dennis Bovell har han gjort den bästa reggaen på denna platta och ”Bass Culture” (+ LKJ in Dub, som är en dubplatta på dessa båda album). Här finns klassiker som: It Noh Funny, Sonnys Lettah och Fite Dem Back.
3. The Specials - Specials Detta album måste absolut vara med i Topp 5. Bandet som lyckades förena punk och ska med kraftfulla texter och energi (naturligtvis hade man även kunnat nämna The Clash här…). The Specials definierar Two Tone-eran från Coventry med detta album som åter gjorde ska-musiken populär i England. Oförglömliga låtar som: A Message To You Rudy, Nite Klub och Concrete Jungle. Faktum är att jag trodde flera av de covers de gjorde, exvis Monkey Man. var deras. Senare gjorde detta att jag gick tillbaka och började upptäcka ska från 60-talet
4. Club Ska 67 - Samling Denna skiva hade min bror i sin skivsamling. När jag lyssnade mycket på punk, ska och reggae under punkvågen framstod denna som helt enorm. Va? Fanns ska-musiken tidigare? Helt fantastiskt. Denna platta fick mej på allvar att resa bakåt i tiden och upptäckte all fantastisk ska som gjorts tidigare. På skivan finns bl.a: The Skatalites, Desmond Dekker, Justin Hinds och Roland Aphonso.
5. The Beat - The Beat I och med att The Beat tog en lite annorlunda attityd till ska och reggae har den här skivan påverkat mej mycket. The Beat förenade reggae och ska med fler influenser, bl.a afrikansk musik. De var lite mer udda och nyskapande och denna platta är helt lysande med låtar som: Mirror In The Bathroom, Twist & Crawl, Tears Of A Clown och Rankin Fullstop.
Mike Salonen Sångare & låtskrivare (Mobster och The Skalatones)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar