BoIS för supporters och musik för rudeboys och rudegals!

måndag 8 februari 2016

Intervju med Johan från Jamborees & Project Ska

LSC: Var du punkare innan du blev skinnskalle, eller var det alltid skinvärlden med appeal som tilltalade dig? Kopplat till den frågan är frågan om det var oi! eller baktakten som fick dig att raka skallen.

J: Jag startade som punkare och första idolerna va Sex pistols, rätt snabbt efter det så blev det Ramones och det var väll den melodiska varianten som jag baserat de senare åren på. Jag gillade skin stilen som fan men vågade inte nyttja den i början då jag trodde att det bara va boneheads som använde den. Men jag va så jävla kär i stilen så jag tänkte skitsamma. Folk får fan tro vad de vill. Så jag började kavla upp och körde med hängslen. Första Ska låten jag hörde var nog fan Staden Vaknar med Agent Bulldog och genom den så upptäckte jag tjusningen med baktakt och Madness. Nu var det kört. Ska va klockrent. Svarta och vita tillsammans. Första rakningen var egentligen ofrivillig. Jag var hos morsans jävla frissör och ville ha Sid Vicious frilla. När jag gick därifrån så såg jag ut som en blandning av Sune och en fönad svamp. Det har alltid varit baktakten som legat steget framför Oi!en.

LSC:. Vad är det bästa respektive sämsta med baktaktsscenen från Gurkstaden? Några av Sveriges bästa akter genom tiderna, som Cigarres och nu Utanbygatan, kommer ju därifrån och ni har en av Sveriges mest kända skinnskallar där, som skriver på sina bloggar om musiken och gör sitt bästa för att bevisa att inte alla skins är hjärndöda och inte bara lyssnar på hård musik. Några nya akter vi ska kolla upp?

J: De senaste åren har det varit lungt på baktaktsscenen förrutom Utanbygatan (kanske därför man känner att nått måste göras). Det är väll det sämmre. Tycker det skulle behövas fler som vill köra mer upptämpo. Nu förtiden kallas ju dancehall för reggae av någon anledning och det tycker jag suger. Det är ju som att kalla hiphop för blues. Jag provspelade orgel för ett reggae band förra sommaren men kände att det inte va något för mig. Jag vill ha Blue beat. De la ner efter jag hoppade av tyvärr. I nuläget finns väll inget bra känns det som förutom att Utanby tuffar på. Jag spelar in lite Ska låtar imellanåt men det är mest för mig själv.

LSC: Genom Barbed Wire Love, bloggen som drivs av nyss nämnda skinnskalle från Gurkstaden, har det kommit till vår kännedom att även Northern Soul har börjat dyka upp i din hemstad. Har du själv gått på all-nighters ("Bankiren" heter väl stället sånt brukar ske på hos er?)? Vad har du för egen relation till Northern Soul?

J: Dom har kört det 2ggr men jag kunde bara gå på premiären. De va nice som fan. Så jävla kul att se inbitna soul fans som kan låtar som man aldrig har hört talas om. Ungefär som när man går på ska klubb själv och känner igen de mesta. Lätt värt att besöka! Har inte haft någon relation till det förrän denna kväll men jag fick värkligen upp ögonen för det!

LSC: Du var med i Jamborees och spelade på en mängd orter, men du har även gjort en "solokarriär" med studioprojektet "Project Ska". Kan du sakna möjligheten att spela live med musiken och har du något nytt på gång med projektet?

J: Jag sakanar det som fan. Jag va ner till repan igår och hittade gamla spår med Jamborees. Sussie va en jävel på o skriva underbara lättlyssnade låtar. Sjukt kul gäng att lira med. Erik som spelade orgel va så grym så han improviserade alltid sina solon. Man stod bara och njöt! Det kommer nån låt då och då och tillslut blir det säkert så jag kan slänga ihop en kompilation. Jag har mycke musik i skallen som vill ut. Jag spelade faktiskt in 6 låtar på en 8kannals rullbandare men sen när jag lyssna så blev jag besviken och spelade över 5 av dem. Några månader senare lyssnade jag på den enda låt som fanns kvar och upptäckte till min förvåning att det inte alls lät skit utan jävligt bra. Blev less och har inte orkat ta tag i det igen.

LSC: Du har turnerat en del med ditt punkband och besökt spelningar utomlands. Vilket är ditt intryck av skins utomlands? Lever baktakten än, eller kommer skinheadvärlden i framtiden bara handla om oi!?

J: 60% guldfolk, 40% nötter. VI har spelat i Hamburg på St. Paulis event några ggr och det har varit kanon folk, där det alltid blivit Baktakt när banden lirat klart. Alla är underbara och trevliga och det är kärvänlig stämning. När vi spelat i andra städer är det mest Oi! skins i bomberjackor, blekta jeans och stålhätta. Många trevliga men många idioter som menar på att du måste föjla en lista till punkt och pricka för att bli accepterad. Jag fick ett helt gäng imot mig när jag sa att jag inte kollar på fotboll. Dom blev arga o mena på att jag inte va nå "äkta". Jag mena på att jag gör väll va fan jag vill och gillar det jag gillar. Jag tänker inte tvinga fram nå piss bara för att det "ska vara så". Jag gilar mer mods och original stilen med Sta-prest och en snygg kostym. Älskar att se sånna komma i mängden av stereotyp stilen.

LSC: Om du blev statsminister över Sverige, vilket skulle vara din första åtgärd? Vem skulle du ha med i kabinettet och vilken skulle bli din första skandal?

J: Första åtgärden skulle nog vara att försöka öppna upp för migranter så de slipper dö vid staketen. Se till att de som vill och kan bygga, (med hjälp) bygger egna asylboenden. De som lär sig svenska fort, får hjälpa till och bli tolkar. osv. Jag skulle pressa fler länder att göra det som de lovat och hjälpa till i krisen. Vilka som skulle vara med vet jag inte än. Möjligtvis Russel Brand för han e skruvad på ett bra sett. Skulle finnas så mycke skandaler så jag säker som politikern, Inga kommentarer.

LSC: Kollar du något på bandy? Vad tycker du om Västerås bandy?

J: Nej det var länge sedan jag va på bandy. Jag håller mig inomhus och poppar musik istället.

LSC: Samlar du på baktaktsvinyl själv och skulle du kunna tänka dig att bli selecter?

J: Jag samlar. Körde några ggr förut men min dåvarande flickvänn övertygade mig om att jag sög. Jag har fått erbjudande några ggr, senast förra helgen i Gbg, men jag är för feg. Har 2 skivspelare och mixer hemma och kör alltid maraton efter frukosten på lör/söndag morgnar medans tjejen gör sig i ordning. Men då kan de bli allt från Laurel Aitken till Galenskaparna. Händer rätt ofta att Tjejen kolla in i vardagsrummet med en konstig min när jag dragit igång typ Chao Chao italia eller nått haha. Jävligt bra låt förövrigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar