BoIS för supporters och musik för rudeboys och rudegals!

onsdag 17 februari 2016

Intervju med Popolino

Bloggaren har intervjuat lite olika folk genom tiderna, men detta är nog första gången jag intervjuar några som äger en fysisk butik.
 
Genom åren har man varit där inne ett par gånger och jag tycker att tillhör du som läser detta en subkultur och bor i södra Sverige, bör du definitivt stödja butiken. Kul att de båda svarade på mina frågor!
 
Butiken har även webbsajt!

LSC: Till att börja med, hur gamla är ni och hur länge har ni varit en del av mods/skin-scenen? Vad var det som attraherade er till scenen och vad har fått er att stanna kvar? Vad är det bästa med scenen nu och vad var bäst när ni var nya i den?

POP: Vi är ett par som driver butiken med litet olika bakgrunder. Jag, Marie 42, kan inte säga att jag direkt tillhört ngn av scenerna, "alltid" hängt med olika subkulturer, vänner i olika läger (skins mods synthare konstnärer scooterister ...) Bjarte, 49, punkare sedan tolvårsåldern, upptäckte rudeboysstilen passade bättre. Kört scooter o blev del av modsscenen from 17 års ålder. Snygga kläder, snygga fordon, bra musik

LSC: Många kids driver distros, några startar små DIY-skivbolag och några trycker t-shirts, men ni har faktiskt startat en fysisk butik i centrala Malmö! Var ni oroliga när ni startade den och hur har resultatet blivit jämfört med vad ni trodde?

POP: Hade först butik i Bergen, legat i Malmö sedan 2007. Som egenföretagare är man alltid orolig. Men vi skulle aldrig våga nischa oss helt mot en subkultur, har ett bredare kundunderlag/urval än så.

LSC: Hurdan relation har ni till era kunder? Är butiken navet i Malmö-scenen likt The Merc var på Carnaby Street och The Last Resort i Whitechapel? Har ni några stamkunder som ni alltid kan lita på?

POP: Vi är involverade och har koll på miljön och vi har många stamkunder.

LSC: Vad säljer ni mest av?

POP: Ben Sherman och Fred Perry och vårt eget skjortmärke Salt & Vinegar.

LSC: Är ni med i någon företagarorganisation och vad säger de andra företagarna när det stövlas in renrakade typer med Doc Martens i de fina rummen?

POP: Är med i Malmö Citysamverkan. Doc Martens har ju alla nuförtiden! - vi slutade med att sälja Doc Martens då de blev för mainstream (vill ju inte bli förväxlade med Din Sko)

LSC: Liberator hade foto från er butik i en av sina plattor och jag har för mig att jag sett skivor med nån mods-combo till salu i er butik. Finns det någon särskild del av subkulturerna ni vill stödja och finns det något ni ryggar tillbaka från att stödja?

POP: Liberator missbrukade vårt samarbete så dem ställer vi inte upp för mer.. Annars brukar vi vara pigga på diverse samarbeten, med olika klubbar och projekt.

LSC: Hur är er relation till det mer punkiga Shock, som ligger bara några gator från er? Konkurrerar ni om kunder?

POP: Marie - jag tror inte jag har varit inne i en Shock sedan jag köpte mina första dms för över tjugo år sedan. Tror inte vi konkurrerar men har ju inte koll på deras sortiment.

LSC: Vad är er relation till fotboll? Hejar ni på di blåe och vad tycker ni om klubbens framgångar i Europa? Är det bara positivt, eller finns det en rädsla för att klubben skall glömma sina arbetarklassrötter och vad tycker ni om alla medgångssupporters som dyker upp?

POP: Vi har ett sunt förhållande till fotboll och många vänner och kunder bland både supporters och vanliga matchbesökare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar