BoIS för supporters och musik för rudeboys och rudegals!

onsdag 17 februari 2016

Skada Vara-Runars topp 5

Nu när bloggen drar igång och får nytt liv igen, så drar vi igång Topp-5-listorna från förr. Denna gången ut är Runar, basist i ett av bloggarens favoritband, Skada Vara. Har folk inte upptäckt den norska scenen än, så är det dags att göra det!


1. The Aller Værste - Materialtretthet (LP 1980)
Första gången jag hörde plattan, i 11årsåldern, blev jag frälst. Jag fattade inte att genrén hade ett namn ännu, blev bara frälst med en gång. Särskilt låten Du sklei meg så nær innpå livet tog mig med storm. Rudeboy sedan dess. :)

2. The Specials - Too much too young (Singel)
Hörde denna på fest när jag var cirka 14 år. Fattade då att det fanns folk som skapade ska på andra ställen än i Bergen och Oslo.

3. Desmond Dekker - The Israelites (singel)
Kanske var jag 18 år gammal? Första låten som fick mig att se sammanhanget mellan 1st och 2nd wave.

4. The Selecter - On my radio (singel)
Många år efter att jag upptäckt ska, hörde jag denna låten för första gången. Blev nästan ... eller, vänta, blev STÖRTförälskad i Pauline Black. (Sorry, Mona, jag var ung! :-))


5. Måste nästan bli Madness - One Step Beyond, bara för att den förtjänar att vara med, hur grym låt som helst!

Det är svårt att välga 5 låtar, så i farten, det finns så mycket som är så otroligt bra. Uppmanar alla ska-fans att kolla in filmen Dance Craze ( http://www.imdb.com/title/tt0150265 ) för en härlig upplevelse/tidsresa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar